Leta i den här bloggen

fredag 6 januari 2012

Rökning av lax och korv

Här kommer lite bilder från när jag röker lax och korv. 

Här kan ni ladda ner recepten och rökdiagrammen på mina korvar Fjällapinne och Fjällapinne med fänkål


Klicka på länkarna ovan för att ladda ner recept


Salt, socker, dragon, mejram, fänkål, svartpeppar


Fårfjälster 20/22

Kryddor

Mitt kryddförråd ca 10 kg olika kryddor

Fjällapinne

Fjällapinne med fänkål

Rökställning

Korvspruta

Malning

Malda kryddor

Tom korvspruta


Marco och jag stoppar korv

Fjällapinne till torkning



Röken genom vardagsrummsfönstret

Min elstyrning till rökskåpet


Styr tempen i korvskåpet

Varmrökt lax, klar

Korven får röka vidare en liten stund, till 68'C innertemp.

Bradley smoker rökgenerator som jag inte gillar

Ingång för tempgivare

Vattentät strömförsörjning

Genomförning av kablar till grävmaskinsgarage

Röken med rökaggregat, kan även traditionellt röka med ved ni ser  eldstaden lite ner till höger.


2 kommentarer:

  1. Tjenare igen,

    De har 'fjallapinnarna' ser helt enkelt lysande ut!

    Nagra snabba fragor

    - Med 4 kg, hur manga korvar fick du ut?

    - Vilken typ av ved(smak) anvande du?

    - Lat du dem hanga for en tid eller gick de direkt in i rokaren?

    - Nar jag tittar pa ditt diagram antar jag ratt att du kallrokte dem i 4 timmar och sedan okade du temperaturen till 75c? Korde du med rok hela tiden tills korvarna registrerade 68c?

    Jag hoppas att det har inte var for manga fragor pa en gang. ;)

    Tack pa forhand, Mike

    SvaraRadera
  2. Tjena Swedish Mike.

    Har inte sett ditt inlägg förrän nu! Ursäkta.

    4 kg ca 25-30 ca 30 cm långa. Jag använder Ek och Al. Skall jag vara helt ärlig känner jag inte skillnad på dessa!
    Jag låter dom hänga så att dom blir yttorra ca 1-2 timmar. Annars "rinner" bara röksmaken av.
    Ja jag kör med rök hela tiden.

    Ursökta sent svar brukar svara samma dag!

    SvaraRadera