Leta i den här bloggen

onsdag 11 januari 2012

Fermenteringsskåp - inköpslista

Här kommer en inköpslista och ev alternativ till inköp.

Totalkostnad = 2973 Kronor, hoppas jag fått med allt! Det kan bli billigare om ni har vissa grejer hemma t ex kablar, datorfläktar. Eller varför inte fråga kompisar eller grannar.
  • Kylskåp köpes på blocket ca 500:-
  • Luftfuktare köpes hos tex Clas Ohlsson, Kjell o co men mina köper jag på Biltema, 249:-
  • Värmelement, använder en frostvakt kan givetvis köpas var som helst men jag har köpt mina hos Biltema, 139:-
  • Termostat från Auberins, SYL-2352 SSR, 45$ ung 320:- (finns även hos ELFA men är betydligt dyrare)
  • Temperaturgivare för Termostat köpes hos Auberins,  16$ ung 130:-
  • 2 st SSR (Solid State Relä) relä köper från Auberins för 15$ ca 120:-/st = 240:- (kan även handlas hos elnu.se)
  • Hygrostat från forttex, används för ödlor och grodljur men fungerar även till
    fermenteringsskåp 38£ ung 380:-
  • 2 st knappar för on/off samt luftfuktare, kjelloco 28:-/st = 56:- (egentligen kan vilken strömbrytare som helst användas, behöver givetvis inte vara belysning)
  • Säkringshållare, Biltema eller kjelloco, claes Ohlsson, mina Biltema, 15:-
  • Strömbrytare till datorfläkt kan köpas var som helst för 12V, jag köpte hos biltema. 30:-
  • Transformator, drivning till datorfläkt 12V, jag köpte hos kjell o co, 70:-
  • Kopplingsplint, Biltema 20:-
  • Eluttag inne i kylskåpet, kan köpas i vilken bygghandel som helst men jag köpte hos biltema,   70:-/st = 140:-
  • Lufttorkare består av en liten värmekälla max 60W, t ex en ödlelampa 216:-
  • Keramisk armatur till ovan angivna värmelampa t ex denna men finns på
    vilken bygghandel som helst, 72:- denna kan även användas 149.-
  • Div kablar 0,75 mm2, jag får mina av elektrikergrannen men finns även hos biltema totalt ca, 100:-
  • Varvtalsreglering till fläkt, kjelloco 39:-
  • Datorfläkt kan ni ta från nån gammal kasserad dator eller köpas här, inet 80:-


1 kommentar: