Leta i den här bloggen

måndag 2 januari 2012

Fermenteringsskåp - intrimmning


Efter att kopplat och kört fermenteringsskåpet i två dygn kan jag konstatera att det blev bra. Min logger visar detta med lite justeringar. Avfuktaren fungerar som tänkt och temperaturen diffar ca +- 0,5 'C. Jag har givetvis inte testat ånnu med korv i men trol blir det samma resultat. Pilarna nedan visar när jag slagit av avfuktaren, då höjs fuktigheten markant. Då mitt börvärde diffar ca 0,5'C från ärvärdet så ommer jag att lägga in en temperaturkompensering i regulatorn. Avfuktaren består av en liten 50W sk skåpsvärmare. den höjer tempen lokalt men detta kompenseras av att kylskåpets kyla, kyler tillbaka temphöjningen.

Att ha en tempsvägning på 0,5 grader är BRA då proffskåp inte har bättre. Luftfuktigheten diffar ca +- 6%RH vilket också är bra. Om man jämför med sk naturliga mognadskammare i grottor och källare har man mycket bättre kontroll så här.



2 kommentarer:

  1. Men vad är det som höjer luftfuktigheten så om det inte finns korv i skåpet?

    SvaraRadera
  2. I detta fallet står skåpet i ett kallt garage med ca 85% luftfuktighet så det är omgivningsfuktigheten som "smittar" av sig i skåpet.

    SvaraRadera