Leta i den här bloggen

torsdag 19 januari 2012

Oxabro - oxbottenfjälster

Detta var för mig en svår utmaning att tillverka en så stor salami som denna. Det gick åt 2810g korvmassa till denna gigant. Ville ha lite styrka så jag gjorde enligt detta. Nu blev det problem kan inte hitta min receptmall för Oxabro. Så jag vet inte i dagsläget hur jag har kryddat får leta tror den finns någonstans.


Dimensionerna är ca 40 cm långt och 10 - 12 cm diameter. Startade Fermenteringen 2011 - 11 - 17 alltså för två månader sedan. Har försökt att hålla fukthalten högre än normalt då det är lätt att denna yttorkar och bildar en torrt segt ytskikt och så blev det! Ja jag fick ett torrt ytskikt som man är tvungen att skära bort men smaken är det inget fel på. Smakar kryddstarkt av lite chili jag hade i, smakmässigt 3+ på en femgradig skala.



Detta är inte bra, håligheter hade dömts bort av en jury, svårt med så stor korv. Skall vara utan hål!


Håligheter och svartare ytskickt. Torrt och hårt får skäras bort.


Tycker dock att detta är ett roligt projekt som jag kan lära mig mer av och som sagt det är inget fel på smaken.


Tar korven på en smögås och ber familjen smaka, deras omdöme är ungefär som mitt 3 - 3+ av 5.



Uppknytningen är inte den finaste men funkar.

2 kommentarer:

  1. Synd, när den nu blev så snygg utanpå!

    Håligheter inuti salamin kan också uppstå av vissa bakteriers gasutveckling efter att avfuktningen inte fungerar när ytan torkat för mycket, men då hade den nog inte smakat ok. Korvarna kan rent av explodera! Hur var pH?

    På den igen, nästa gång med långsammare sänkning av luftfuktigheten! Jag ska själv testa så snart jag får klart mitt första riktiga mognadsskåp.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag har förstått detta att jag sänker luftfuktigheten för snabbt. Kommer att ändra detta till nästa gång. pH var vid ett inledningsskede 5,6. Sänktes sedan till 5,0.

    SvaraRadera