Leta i den här bloggen

fredag 3 juni 2011

Kabanosy, Del 4

Då är slutligen all Kabanosy uppäten. Finns det slutsatser att dra?

Ja, jag kan inledningsvis säga att korven blev bra. Finns det då något att förändra? Ja.
Jag kommer till nästa gång att öka peppar och vitlöksmängden något. Ökar inte i stora steg utan kommer att ta små steg i taget. Min nya korvdag blir på måndag och nytt recept redovisas då.

Kabanosyn torkades 7 dygn i mitt mognadsskåp. Avsmakning gjordes varje dag för att bedömma torkningseffekten. Enligt mitt tycke var korven bäst efter 5 dagar, lagom torr och lagom salt. Efter 7 dagar blev korven för torr så nästa torkningsprocess avslutas efter 5 dagar.

Rökningen då? Jo jag använder ett Bradley rökaggregat och den ger inte så stark rök, därför har jag förlängt rökningen enligt nedan. Detta är enligt min smak.

Rökningsmall
Fortsättning följer efter måndagens korvdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar