Leta i den här bloggen

onsdag 22 juni 2011

Mellan korvarna smyger det in sig lite lax

Blev inspirerad i vecka här på nätet och bestämde mig för att grava lax och sedan kallröka.
Detta kallas Gravröka eller Najadlax. Denna lax finns att köpa i vär affär på Tjörn och är enligt mitt tycke en av de godaste laxtillredningar man kan äta. Recept enligt enbärsgravad lax. Planerar att det skall vara klart till tisd, onsd och ätas på midsommar med nubbe och egen färskpotatis. Den är förövrigt i blom och jag skall som det heter "gälla" potatisen. Detta betyder att man rafsar undan lite jord och tar de största från varje stånd och lägger sedan tillbaka för att låta resten växa vidare.

Disskussionen var och är går det att få tag på lax utan att samvetet får sig en törn och ja det gör det, men man får leta lite. fiskbilen.se säljer certifierad ekolax. Vet inte i skrivande stund hur eko denna ekolax egentligen är. Både COOP och ICA har också miljöcertiferad styckfryst lax, fast i portionsförpackningar. Får titta på http://www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/ata/fisk/

Denna gången syndade jag och köpte 1,5 kg lax av fiskbilen i Stenungsund. Väl hemma så lade jag in fisken i frysen för att gå ner till - 20 'C under 1 dygn. Min svärmor gör mycket god gravad lax som är underbar, svärfar tillreder sin ärovörda sås till detta, en mycket lyckad kombination. Rådfrågade henne om gravning och tittade även runt på Internet. Har garvat endast i liten omfattning och tycker att jag inte lyckats så bra, nu nytt försök. Följer till grunden receptet ovan, fiskbilen.se men såg till min förskräckelse att sockret var slut när jag skulle tillreda gravningen. Fick improvisera tog muskavadosocker istället, har inte en aning om detta fungerar, får se på söndag. Sockret gick åt till bina då jag fick stödutfodra.




Tillredde gravningen enligt recept med den nödinplanterade muskavadosockret och lade i vaccumpåse utan att göra vaccum. Gillar dessa påsar då de är mycket hållbarare och tål att hanteras. Muscavadosockret är en mycket god ingridiens i rödlöksmarmelad som jag brukar göra till älg och rådjur. Familjens favorit. Det skall bli interresant att se vad denna lite brända smak gör med laxen. Ni kan se på bilden att det är lite brunt av sockret. Nu skall allt ligga svalt i 2 - 3 dygn för att sedan kallrökas. Laxen var fortfarande lite fryst då jag tog bilden därav kondenstrimmor i vaccen. Får stå i rumstemperatur tills jag lägger mig.

ONSDAG 22/6 2011 slutomdöme Najadlax/Gravrökt lax

Nu har laxen rökts i min kallrök. Jag har en hemmabyggd rök med både vanlig eldstad och även en Bradley Smoker rökgenerator.   Vid öppnandet av vaccen så var det en distinkt Gin, enbärslukt. Lät laxen yttorka ung 1 timma för att sedan rökas. Rökningen tog exakt 24 timmar och temperaturen låg ungefär på 20 - 22 'C, en kort stund 24 -25 då solen sken.

Nu väntar avsmakning och analys:

Först intrycket är lukt och syn. Ser fin ut och luktar gott, inte så framträdande enbärslukt. Ingen stark röklukt. Nu uppskärning. Något hård yta, inte så konstigt då den är kallrökt i 24 tim, inte störande bara en reflektion. Mycket fin i köttet, skivorna blir gravkänsla på vid uppskärandet. Fast men löst, svårdefinierbart. Smaken då? Jo, vid första tuggan framträder enbär/gin, inte så mycket muskavado. Något, något lite bränd smak kan skönjas i smakpaletten. Funderar på att nästa gång tillsätta lite syra a la citron eller lime.

Mitt subjektiva betyg blir en 8 på en 10 gradig skala. 

Nu försiktig vacuumpack för att avnjutas på midsommarafton.

Nyrökt gravad lax, Najadlax/Gravrökt

Uppskuren
Baksidan
Lättvacuum packad

4 kommentarer:

  1. Då undrar man förstås om det var ljust eller mörkt muscovadosocker i tillredningen? Bra att veta om man vill upprepa.

    SvaraRadera
  2. Sjukt bra blogg. Kul med en teknikvinkel på matlagning. Får bara komma ihåg att hålla mig up to date. Men keep up the good work.

    SvaraRadera
  3. Tackar, försöker att hålla uppdaterad. Det är så många som kan matlagningen så jag fokuserar på tekniken. Under sommaren är det svårt med uppdateringen pga tiden

    SvaraRadera