Leta i den här bloggen

torsdag 16 juni 2011

Landjäger, Del 2

Nu har 6 dagar gått och jag har hela tiden sneglat in i mitt kylskåp för att se hur det går.
Har inte lärt mig bloggtekniken ännu inte nöjd med det grafiska utseendet på detta inslag, hoppas att lära mig!


Kanterna på formen är 27 mm höga, jag tycker dom är lite för höga och kommer att tillverka en som har 22-24 mm höga kanter för att få en fyrkantigare korv.

En bättre lösning än tvingar skall jag tillverka. Rostfria gängstänger med kupolmuttrar och rostfria vingmuttrar, bilder kommer.






Här är bilder på den pressade korven.
Försökte att få den rakare i formen men det var svårt. Korven har legat i kylskåp 4 'C i 6 dygn, nu skall den mogna i rumstemperatur i 2 dygn.








Här hänger korven mellan mina målarställningar men den kommer inte i kontakt med någon så det går bra. Korven skall hänga här i 2 dygn för att sedan kallrökas.








Nu skall korven torka och mogna. Var tvungen att sticka små rostfria krokar genom några för att fjälstret gick av. Inte snyggt men vad gör man. Nu kan man se lite av fyrkantigheten som uppstår av denna pressade korv. Efter 2 dygn skall korven kallrökas 1-2 timmar om dagen i 2-4 dagar. Får nog bli med timer på natten då värmen är förstor dagtid för att kallrökas.


Efter 1 dygns mognad i rumstemperatur
Landjägern ser rätt så bra ut, lite lös i köttet, vet inte om det skall vara så eller inte? Avvaktar och ser

Nu har Landjägern hängt i rumstemperatur under 2 dygn dags för rökning. Anänder en Bradley Smoker rökgenerator till mitt hemmabyggda rökskåp.

Mitt hemmabyggda rökskåp, gjort av formplywood som tål regn. Skorstenen har plåtkillarna på jobbet tillverkat.

Använder en Bradley smoker rökgenerator med albriketter.
Fungerar bra men lite förbättringar kan göras. Dessa sk hockeypuckar glöder inte helt ut utan 1/3 blir kvar av "pucken"

Det går inte heller att få stark röksmak, har dock inte testat alla röksmakerna. Det finns massor av bricketter med olika träslag. Rökgeneratorn står på gruset för att få längre avstånd och kallrökning. Kan förlänga med ytterligare 3 m om det behövs.

På höger sida kan ni titta in i röken, har värmeelement som höjer innertemperaturen till 120 'C om man vill.






Landjägern innan rökning


Lite mörk bild men detta är resultatet efter 2 timmar, imorgon ytterligare 2 timmar i röken. Låter dom hänga kvar i röken under natten.

2 kommentarer:

  1. Gewürtzmüllers SK-10??? Köper du var?

    Skulle du kunna dokumentera din rök lite bättre?
    Skorstenen på baksidan tex?

    SvaraRadera
  2. Ja, bilder kommer senare. Mögelkultur köper du hos Profood men dom skickar inte, prova detta http://hjemmeproduktion.dk/shop/hvidskimmelkultur-183p.html

    SvaraRadera