Leta i den här bloggen

onsdag 8 juni 2011

Kabanosy, Del 5



Här är slutresultatet av mina 10 kg korv, den blev både vacker och god. Tänk så många jag misslyckats med!
Fjällapinne med skinka och Polsk salami

Fjällapinne i röken
 Min Kabanosy har fått nytt namn, Fjällapinne och äntligen nått sitt slutrecept. 
 
Slutrecept
Sedan har jag modifierat rökproceduren då för mycket fett smälte vid 50 'C, se rökdiagram:
 
Slutligt rökrecept, total röktid ca 180 min
Gjorde ca 10 kg Fjällapinne, och tog med till min kötthandlare. Fick beröm och känner mig stolt!

Nu skall det bli Landjäger på fredag enligt boken, KORV av Kristofer Franzén. Det lustiga med denna är att slutkorven blir fyrkantig.

4 kommentarer:

  1. Det ser jättefint ut. Jag antar att det är svartpeppar i receptet, eller? Vitlökspulver kanske man kan byta ut mot färsk vitlök?

    SvaraRadera
  2. Ja, svartpeppar var det, glömde skriva detta, tackar. Vitlöksklyftor går säkert lika bra men för min enkelhets skull använde jag vitlökspulver. Hur blir dispergeringen/fördelningen av färsk vitlök? Du är experten!

    SvaraRadera
  3. Nej, denna värmebehanlas till en innertemp av 68'C Men salamin jag gör tillsätter jag nitrit/nitrat.

    SvaraRadera