Leta i den här bloggen

torsdag 26 maj 2011

Kabanosy, Del 2

Nu börjar rökproceduren. Enligt Marianski skall man röka i två steg. Första steget är att få röksmak vid medeltemperatur på ca 50 'C i ca 50 - 60 min därefter höjer man temperaturen till ca 80 grader och låter korvens innertemperatur komma till ca 70 - 72 'C, ca 20 min.
Korv i rökskåp
Jag fick röka lite längre tid då färgen blev lite "dålig" röktiden var ca 2 timmar vid 50 'C och sedan höjdes temperaturen till ca 80'C och gick till 68 'C innertemperatur.

Rökt Kabanosy
Nu efter denna process gick det inte att undvika smakning. Jag blev MYCKET förtjust i denna korv och kan omedelbart säga att det blir mer. Däremot kommer jag att öka pepparhalten till ca 15 g och kanske lite mer vitlök 9 g? Nu skall korven in i mognadsskåpet 15 'C, 80% Rh i 7 dygn om det går. Mitt subjektiva betyg bli 8 på en 10 gradig skala. Mycket gott "knack" vid brytning men kräver torkning, återkommer efter torkningsprocessen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar