Leta i den här bloggen

torsdag 26 maj 2011

Kabanosy, Del 1

Detta är mitt första försök att tillverka Kabanosy, resultatet enligt bild

Kabanosy innan torkning men efter rökning
Jag använder helt och hållet receptet, proceduren i Marianskis bok, "The Art Of Making Fermented Sausages" med två undantag, jag tillsätter 6 g vitlökspulver och använder inget nitrat/nitritsalt.

Recept från Marianskis bok
Startade med att skära upp kött och lägga köttet på insaltning. Skar i ca 3 cm kuber och ställde i kylskåp, 48 timmar. Enligt M. skall köttet dra i 72 timmar den tiden hade inte jag så det fick bli 48!


Insaltat kött 48 timmar

 Sedan började uppvägning och malning av kryddor. Det är viktig att inte använda gamla kryddor då dessa tappar i sting och inte är värda att spara. Ofta har man kryddor stående i köket och dessa bli med tiden gamla, inte hälsomässigt men kryddmässigt!


Peppar, Muskotnöt, Kummin och Socker
Krydd/kaffekvarn med Kummin
Efter malning av kryddor blir det malning av kött, jag använder en 4,5 mm hålskiva och en vanlig hushållassistent
Malning av kött
Kryddorna blandas väl in i det malda köttet och stoppas sedan i fjälster

Korvspruta och malkött

Påträdning av fårfjälster 20 - 22 mm

Anders hjälper mig med Kabanosyn
Kabanosy vid stoppning
Efter stoppningen skall korven hänga för att torka av på ytan, jag låt mi korv hänga 60 min för att torka

Korv på torkning ca 60 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar