Leta i den här bloggen

onsdag 3 oktober 2012

Prosciutto steg två


Nu har skinkan legat i grovsalt 1 vecka. Det har vätskat ca 1,5-2 dl vätska/dag. Har hällt av och gnidigt in med mera salt.Har gjort ett misstag och det var att skinkan låg ner diagonalt i backen då det inte fick plats annars. Detta har gjort att skinnet på låret har mjuknat och fått en tråkig färg där det legat ann mot backen. Tog resolut och hängde upp låret i köttkrok och masserade in mer grovsalt. 

Enligt min litteratur skall skinkan saltas ca 1 dygn/cm tjocklek på skinkan, i mitt fall ca 15 dagar. Sedan skall den torkas vidare till ca 30% viktminskning och därefter mogna i ca 12 mån.

Väntar på min våg jag beställt så jag kan bara uppskatta att ca 1-2 kg´s viktsavgång på 1 vecka. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar