Leta i den här bloggen

lördag 8 september 2012

Biodling i korvens anda

Jag har många intressen, ett av dom är biodling. Det var egentligen min fru som startade detta men eftersom det krävs en hel del snickeri och teknik så tyckte hon det var bättre jag tog över. Detta är för mig en mycket stor avkoppling att hålla på med bin, det är dessutom en av få hobbyn som betalar sig direkt.

Jag har idag 5 samhällen men är egentligen mest intresserad av avel och drottningodling, honungshantering är mest ett slit. Hät på västkusten i Bohuslän har vi massor av ljung och så här i slutet av säsongen blommar ljungen. Årets biodlarsäsong har varit bedrövligt dålig. Kallt och regnigt. Fram till midsommar var det bra drag sedan avstannade det helt och hållet, för att komma åter i Augusti. Mina 5 samhällen har nog inte gett mer än ca 20 kg/samhälle vilket är dåligt. En normalsäsong är det minst det dubbla eller 50 kg/samhälle.

Mina bin är av rasen, Lingustica eller gula italienska. Dessa är mycket fromma och har inte så stor dragvillighet som andra raser, men för mig är fromheten viktigare än dragvilligheten.


Svärmbräda

Flusteröppning


Spärrgaller och äggställ

Pusten

Drottningodlingstillbehör

Drottningodlingsramar

Drönarceller

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar