Leta i den här bloggen

onsdag 29 augusti 2012

Skärmaskin - Slicer

Slicers

A slicer is a very interesting tool for air dried meat. They are not so expensive, around 150 to 200$ for a used one. Here is some new from England. A main thing its that it shall be easy to clean. Used one maybe you can find on ebay or amazon.

Skärmaskiner

När jag startade mitt charkintresse visste jag inte om alla praktiska tillbehör som behövs. T ex korvspruta, slipmaskin, mognadsskåp, vacuummaskin. Något som jag tittat på länge är en skärmaskin. En skärmaskin är mycket praktisk och ger tunna fina skivor av lufttorkat kött. I Italien när det serveras lufttorkat så är skivorna mycket tunna ca 0,5 mm eller tunnare det är i princip omöjligt att skapa med en vanlig kniv. Köp heller ingen med förliten klinga. 250mm eller större rekommenderas. Vilket märke spelar ingen roll men om man tar ett känt märke är chansen att hitta ev reservdelar större.

Utbudet på skärmaskiner är stort, begagnatmarknaden är också stor, titta på ex Blocket. Nya kan du köpa  t ex här.

Det finns många varianter och tillbehör. Det "strids" om det skall vara snedställt eller rakt inmatningsbord.
Inbyggd slipmaskin är mycket bra! Även att vredet till tjockleksinställningen inte glappar samt det viktigaste att den går lätt att göra ren.

Video på skärmaskin


Start och stopp samt tjockleksvred. Maskinen stannar om man vrider tjockleken till 0


Sliptillsats

Enkelt att montera av klingskyddet för rengörning

Mitt märke, andra märken är LIKA bra t ex Bezerba, Berkel o dyl.

Vinklat skärbord

Uppsamlingstråg

Slipstenar





3 kommentarer:

  1. Hur gör du rent sliptrissorna, knep, dom blir ju igensatta efter en tids bruk?

    SvaraRadera
  2. Hur gör du rent sliptrissorna, knep, dom blir ju igensatta efter en tids bruk?

    SvaraRadera
  3. Jag har inga trix egentligen, svinto och tvätt är nog det som gäller

    SvaraRadera