Leta i den här bloggen

söndag 19 augusti 2012

Stycka rådjur

Jag är en aktiv jägare och förgyller frysen då och då med vilt såsom duva, rådjur, älg och annat. Viltkött är oerhört torrt och passar enligt min mening mindre bra i korv. Om man ändå har det så är det viktigt att använda mycket späck och fläskkött. Jag vet att det finns många korvmakare som använder älgkött men jag tycker det är bättre att göra fina stekar eller mala till biffar.

Jag var med och sköt ett rådjur den 16/8 så därför passar jag på att visa styckning senare i veckan. Den ständiga diskussionen om hur länge kött skall hänga deltar även jag i. Unga rådjur och älgkalvar behöver inte hänga länge max 2-3 dagar, självklart beror det på omgivningstemperaturen, man brukar rekommendera ca 40 dygnsgrader. Alltså är det 10 grader så är det 4 dygn. Jag tycker dock inte man skall ha högre temp än 8 grader. Jag har ett kylskåp som jag hänger rådjur och bitar av älg i. Vuxen älg kan man hänga längre. Om man efter en tid får misstänkt mögelbildning kan man tvätta med ättika.

Personligen föredrar jag ca 50 dygnsgrader.

2 kommentarer:

  1. Trevligt! Visste inte att du var jægare. Fyller sjælv frysen med vildsvin lite då och då.
    Missade tyværr bockpremiæren på grunda av jobb men jaktlaget sæger att man "sparat" en bock till mig...
    Undrar det!

    SvaraRadera
  2. Dom har säkert tagit den för dig!

    SvaraRadera