Leta i den här bloggen

söndag 9 oktober 2011

Bygg ditt eget fermenteringsskåp, torkning av luft

20111009 Efter lite intrimmning av temp och luftfuktare får jag detta resultatet
Som jag tidigare sagt innan byggbeskrivningen börjar har jag lite självdiskussioner av vissa ämnen, ett sådant är torkning av luft.

Ett av de största problemen för mig är att torka luften om den innehåller för mycket vatten, alltså man har för hög relativ luftfuktighet. Det kan göras på flera sätt men det enklaste är uppvärmning för torkning. Luftfuktigheten varierar med att värme respektive kylaggregatet slår på och av. Luftfuktaren kan inte arbeta som en intelligent regulator utan har bara on/off funktion. Mitt värmeelement är på 200w vilket har tillräcklig effekt för att höja värmen resp att torka luften. Problemet blir att om man använder ett 200w element för att torka luften så höjs värmen alldeles för mycket över börvärdet (sättpunkten).

Biltema värmeelement 200w

Har fått tag på något som kallas för skåpsvärmare. Det är ett litet värmeelement på 50w. Detta skall jag prova att ha som lufttork i fermenteringsskåpet. Har precis installerat denna värmekälla och lagt dit min fukt- och templogger.

Skåpsvärmare 50w
Skall nu se vad som händer. Tanken är den att när luftfuktigheten stiger över sättpunkten +1 'C så startar detta element. Tror att det har för liten effekt för att snabbt kunna påverka temperaturen i skåpet. Borde givetvis fungera med en vanlig 40w glödlampa men vill inte ha ständig belysnming inne i skåpet. Dock finns det keramiska värmelampor för terrarier som jag också beställt för att prova.

Visar min temp resp luftfuktighetskurva idag. Bilden blev liten men jag tycker det är förstor variation i luftfuktigheten. Har ändrat lite inställningar på regulatorerna så får vi se imorgon.




1 kommentar: