Leta i den här bloggen

torsdag 12 april 2012

Paprikakorv på putsrester


När jag gjorde grunden till min lufttorkade karré så blev det en del putsbitar över. Tänkte jag skulle göra korv med paprikasmak. Egentligen är jag inte så förtjust i paprikasmaken men familjen har frågat så jag tyckte detta var ett bra tillfälle att prova.

Ingridienser:

Ca 1 kg puts från Karré
Ca 1 kg älg, jag hade bitar av lägg över.
Ung 600g späck

18g salt/kg
6g svartpeppar/kg
3g vitpeppar/kg
3g paprikapulver/kg
5g vitlökspulver/kg (använder pulver då jag tycker rå vitlök blir lite bitter, bekvämt också)
8g lökpulver/kg

Maler på 3,5mm hålskiva.

Blandar alla ingridienser och stoppar i fjälster.
Såg att jag tagit fel fjälster, för grova ca 30/35 svinfjälster. Ville egentligen ha smalare men nu blir det så!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar