Leta i den här bloggen

lördag 12 november 2011

Najdlax, gravrökt igen

Då jag tycker gravad lax är mycket gott och ännu godare är rökt gravad lax, sk garvrökt eller najadlax, så gör jag det igen. Återigen gravningsreceptet hittar ni på http://www.norskfisk.se/Recepter/Sverige/Enbaersgravad-Norsk-Lax. Har blivit min/vår favorit. Vid förra julbordet så fick vi Chiligravad lax. Låter lite suspekt men var mycket god. Skall nu försöka återskapa detta. Först grundgravning enligt ovan som kryddas med ca 1/2 msk chilipeppar. Gillar normalt inte tsk, msk och dessa mått vill hellre ha g eller kg. Jag använder dessutom muskavadosocker, ljust, ger en god smak.

Laxen är fryst i ca 1 vecka men det behövs inte alls så lång tid det bara det att det blev så. Laxen väger ca 1,5 kg, 1450 g.


Alla ingridienser blandades ihop och masserads in rejält i laxen. Jag gillar att vacuumförpacka för då "smiter" gravningen åt runt laxen. Det finns en gravningsmyt och det är att man måste dela laxen och lägga bitarna på varandra under press, det behövs inte alls. Man behöver inte massera in skinnsidan då denna ändå inte släpper igenom.


Skinnsidan.

Nu skall den gravas kallt i 3 - 4 dygn sedan kallrökas i 4-5 timmar.



Väntan............










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar