Leta i den här bloggen

tisdag 1 november 2011

Inköp av regulator till fermenteringsskåp

Uppdatering 2

Har fått sändningsanvisning via Fedex



UPPDATERING:
Blev lite upprörd vid beställandet av dessa regulatorer. Banken tog 130:- för betalning samt mottagande bank tog 200:- = 330:- extra bara för att trycka på några tangenter! Skamligt! All transaktion sker givetvis blixtsnabbt lika förbannat tar de dessa svinavgiftert

Har precis köpt ett nytt kylskåp på blocket för 500:- inväntar mina regulatorer nedan. Sedan börjar bygget igen. Startar i slutet av vecka 44.

Jag kan inte blogga nu ang kopplinsschema och regulatorer, för jag har inte fåt den jag vill ha. Har seriöst kikat på Arduino konceptet men dety blir för mi inte billigare men kanske roligare. Det får bli min generation 3 styrning, Arduino.

Letar runt febrilt på internet efter min kravspecifika regulator.
Den skall vara:
  • Enkel
  • Snygg
  • Billig
  • Styra temp uppåt
  • Styra temp nedåt
  • Styra fuktighet uppåt
  • Styra fuktighet nedåt
  • Bra skruvplintar
Letat och letat, vill helst ha med PID regulator för det blir väldigt bra temperatyrstyrning men förgäves. Däremot så finns det många bra för äggkläckningsmaskiner. Där är det viktigt med temperatur och luftfuktighet. Har hittat denna XM-26 från CHONKA, den är till för äggkläckningsmaskiner men uppfyller alla ovan ställda krav.


I varjefall på papperet. Priset för 2st är 200$ inkl frakt till Sverige, för 4st 370$ inkl frakt till Sverige. Det blir 640:- respektive 592:-/st vilket är mycket bra. Vet inte ännu om jag köper 2 eller 4.
Manualen är inget vidare men förstålig, får skriva om.

Kylskåp bevakar jag för tillfället nu på blocket. Har hitta flera i Gbg för 500:- åker nog ner till helgen och kollar.










5 kommentarer:

  1. Om du vill ha tre så kan jag köpa det fjärde av dig. Eller någon annan lämplig kombination. Förutsatt att du sedan talar om för mig hur jag ska installera den.

    Och som sagt så tror jag inte att PID är nödvändigt, eller bättre.

    SvaraRadera
  2. Jag kan oxå vara med på en om man får en begriplig intstruktion
    /Mario

    SvaraRadera
  3. Ok, nu har jag köpt två till att experimentera med själv. Det blir en kostnad av 660:-/st vill prova så att de funkars som planerat. Sedan kanske jag köper in 10 st för att förse korvsverige med, får se. Självklart hjälper jag till att ge instruktioner. Kanske en byggkurs hos mig?

    SvaraRadera
  4. Byggkurs låter inte dumt alls, kan ju kombineras med avsmakning :-)

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag ska göra ett projekt med skolan med arduino och bygga en äggkläckningsmaskin. Har ni några tips på programmering? Har en sensor som mäter luftfuktighet och temperatur.
    Tacksam för ert svar, mejla gärna monnan1991@hotmail.com

    SvaraRadera