Leta i den här bloggen

torsdag 3 november 2011

Älgfjällabro

Uppdatering


Har idag tagit ut dom sista Älgsalamin med grisfjälster, blev mycket god och jag gillar styrkan med chilin. Gjorde samtidigt 2 st i raktarm av nöt vilka får fortsätta mogna några veckor till. Produktionstiden tog 18 dagar vilket jag tycker är snabbt. Rekomenderas

Älgsalami, lufttorkad. Korven i mitten hade jag som referenskorv map pH och viktavgång, därav hålet i högra kanten 
Slut uppdatering

Har lovat att inte blogga om Korv men det sket sig. I väntan på mina regulatorer berättar jag lite om älgsalami, älgfjällabro.

Ville testa detta med älgkorv och salami, ville också prova att göra i gristarm med lite styrka. Recept enligt nedan.

Efter sedvanlig malning och stoppning så hängdes korven in i mognadsskåpet. I skrivande stund har det gått ca 2 veckor.

Korvarna är inte så mörka i verkligheten som bilden visar
           
Ville även ha hela pepparkorn i salamin.¨


Min pH sänkning respektive viktsavgång


Smaken blev mycket bra, kanske något något för torr men det får bli mer späck till nästa gång.
Ville ha lite styrka i korven så jag tillsatte chilipeppar för att få mer pepprig smak. Valde att mala späcket med större hålskiva för att få mer synliga späckkuber.































2 kommentarer:

  1. Hej vet ej om du får detta men,
    jag skulle vilja komma i kontackt med dig har lite frågor om tork skåp o regulatorn från Kina är ingen klippa på att blogga.
    om du vill kontakta mig på min mail rolf.berntsson@gmail.com

    SvaraRadera