Leta i den här bloggen

lördag 12 november 2011

Fermenteringsskåp - regulatorn från Chonka

Beställde från Chonka enligt tidigare inlägg tog ca 8 dgr från Hong Kong till hit. Var väldigt förväntansfull men när leveransbeskedet kom så var posten stängd. Som tur är arbetar min granne på posten så hon hjälpte min få ut paketet efter kontorstid.


Paketer verkade välembalerat men hade oerhört mycket stämplar och klisterlappar. Leveransen och beställandet var helt problemfritt. Dags att öppna


Första anblicken var ett gediget bygge helt klart värt 42 $. Tyvärr visade det sig ganska snart att det var Kinesisk kvalitet men ändå bra, skall förklara. Den ena regulatorn hade fått sig en törn av transporten men det kunde rättas till med en tång. Däremot visade den Kinesiska kvaliteten sig genom att två innfästningar som skall hålla regulatorn ihop hade lossnat. Punktsvetsningen är undermålig.


Skruvade direkt isår för att se på elektroniken och kretskort. Detta verkar vara gediget och det är Kineserna bra på, standardgrejor som skruvats ihop.


Skruvplintarne på baksidan är enbart på Kinesiska och kopplionsschemat är på MYCKET undermålig engelska. Måste gå igenom och testa mig fram. Manualen skall jag översätta och göra begriplig med riktigt kopplingsscema.


Sensorer för temp och fuktighet skulle normalt inte följa med men kineserna är väldigt förhandlingsbara. 2 m kabel, bra.


I manualen står det 220V 10A men reläerna är 30A!. 1A reläerna är för klena och måste åtgärdas med yttre standard relä. Ser bra ut.


Drivtransformatorn satt lite löst men det är lätt åtgärdat


Gillar displayen, enkel och har allt. Är, börvärde, fläkt, belysning och huvudsäkring. Kapslingen är av plåt och ojordad så det måste skruvas dit en jordplint.

Summa summarium, MYCKET regulator för pengarna 42$ väldigt bra pris. De småsakerna jag klagat på är enkla att åtgärda. Nu skall jag kontrollera manualen och se vart alla larmlägen är, återkommer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar