Leta i den här bloggen

onsdag 16 november 2011

Montera regulator i fermenteringsskåpet

Som ni kan se i bloggen tidigare har jag nu fått mina regulatorer från Chonka. På mitt tidigare skåp monterade jag regulatorn sidledes men det var dumt för det tar sådan plats man kan inte ställa skåpen intill varandra.

Börjar med att mäta storleken på hålet 31 ggr 13 cm. Markerar sedan i höjdled var jag vill ha regulatorn. Mäter 15,5 cm åt varje håll så rätvinkligt jag kan. Tar sedan en vinkelhake och drar 13 cm streck nedåt på vänster resp höger sida. Sedan dras bottenstrecket. Diagonalmäter på båda håll så att rektangeln blir rätvinklig.


Tar sedan och borrar hål för plåtsaxen vill klippa upp för det blir snyggare och utan grader. Det gick inte bra.



Fick ta vinkelslipen och skära upp hålet försiktigt. Det är lätt att det blir fula märken i plåten så var försiktig!


När hålet är uppskuret så lossat plåten från skummet. Kylskåpen är isolerskummade med polyuretanskum, luktar inget vidare när man flexar.


För att markera var jag skall såga på insidan så borras ett hål utifrån och in i varje hörne så vinkelrätt som möjligt. Då får man en hörnmarkering på insidan.


Rita nu upp mellan hålen och såga med en sticksåg.



När insidan är sågad tar man försiktigt bort isolering och rester. Finputsa kanterna från grader och skräp!
Utsida

Insida
Nu var provas regulatorn i hålet och ev justering kan göras. Vill att det skal se rakt och snyggt ut.


När den färdiga monteringen är klar kommer det gummilister och snyggare installation, det skall se proffsigt ut!


Baksidan, icke svensk/eu godkänd. En skyddskåpa skall monteras och kabeldragningen skall fällas in i dörren
för säker eldragning.


Fortsättning följer.....................

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar