Leta i den här bloggen

onsdag 2 november 2011

Fermenteringsskåp - skåpet!

Igår köpte jag ett kylskåp på blocket för 500:- Detta skall bli grunden för mitt korvskåp/fermenteringsskåp.
Fick snabbt åka till Göteborg och hämta. Några små repor på vänstersidan annars mycket bra. DOCK så är skåpsdörren felhängd. Jag vill ha vänsterhängd men denna är högerhängd. Det skall dock fixas till, se nedan.
Målet - Mycket dåligt paintad bild. Kylskåp elektrolux med XM-26 styrenhet
I stort sett alla kylskåp är gjord för höger respektive vänsterhägning, så att ändra vilken sida dörren öppnas åt är inget problem.

Högerhängt


Övre gångjärn skruvas bort

Baksidan

Övre gångjärn lossat då är det bara att lyfta av dörren

Flytta nedre gångjärnet till vänstersidan, du ser det som en liten utstickande tagg

Vänster, nedre gångjärn. Höger, övre gångjärn. Skruva dit nedre gångjärnet först. Sätt sedan dörren på plats och montera sedan övre gångjärn. Det går nästan inte att göra fel!

Handtaget flyttas från vänster till höger sida

Klart, vänsterhängd.

Väntar nu på min regulator som förväntas komma den 8e.

8 kommentarer:

  1. Jag vill ha regulatorn i fronten av skåpet så att den blir lättåtkomlig och snygg.

    SvaraRadera
  2. Om du inte kunde stänga dörren så tror jag att det beror på att det stod en öl längst in i den översta dörrhyllan.

    SvaraRadera
  3. Om fläkten, monterad i skåpsidan, skall ventilera skåpet vid hög fuktighet skall fläkten då blåsa inåt eller utåt?

    SvaraRadera
  4. Jag ventilerar inte alls mitt nya skåp, luftfuktigheten styrs med värme/kyla. Vet egentligen inte om man skall blanda in omgivningsluften.
    Återkommer med längre svar då jag har ont om tid nu

    SvaraRadera
  5. Tanken var att om det blir för fuktigt måste man få bort fukten och då var min tanke att transportera ut den eller trycka in torr luft.
    Jag har inte så fint skåp som ditt utan bara tempreglering och fuktreglering mha en vattenskål och när jag hänger in nygjord korv stiger fukten över 90% och det var den jag ville ha ner.

    SvaraRadera
  6. Lovar att svara bättre imorgon, nu middag

    SvaraRadera
  7. Titta på dessa bilder http://korvoteknik.blogspot.com/search/label/Fermenteringssk%C3%A5p Där ventilerar jag ut fukt, genom en datafläkt som blåser in uteluft i skåpet. Den ventileras sedan ut i toppen via en justerbar ventil. Detta fungerar under vinterhalvåret, då vi har låg luftfuktighet. Däremot fungerar inte denna torkning vår/höst då luftfuktigheten här i Bohuslän oftast är hög och att då blåsa in en hög luftfuktighet för att torka fungerar inte. Då måste man torka bort via värme. En liten värmekälla t ex en 60w ödlelampa torkar ur luften, då höjs givetvis värmen men inte tillräckligt snabbt för att påverka tempen i skåpet. Kylskåpets kylelement kyler tillbaka tempen nedåt igen. Jag har skrivit en långt inlägg på facebooksidan KORV-den godaste korven stoppar du själv.
    https://www.facebook.com/groups/164327493632544/ du får bläddra ner lite och leta efter inlägg av mig

    SvaraRadera