Leta i den här bloggen

onsdag 2 maj 2012

Luftfuktare - pimpad

När jag gett rekommendationer för luftfuktare till fermenteringsskåp så har jag rekomenderat Biltemas. Denna är nu efter 1 års testande inte bra, rent ut sagt kass. Enda fördelen är att den är billig. Men det blir ju inte billigt om man heltiden skall sitta i bilen tor Biltema för att byta på garantin.

En av nackdelarna är att det sätter sig luftbubblor runt nivåflotören och den felindikerar. Detta har jag rått bot på.

Nivåflotören är den runda grejen till höger om den gula lampan. 

Tag en tång och skruva av hatten, kan sitta ganska hårt. Lyft ur flotören.

Tag en rostfri mutter och lägg under flotören, den får inte vara för stor så att flotören inte får plats.

Mutter på plats.


Montera nu tillbaka flottör och hatt. Vad vi nu gjort är att koppla ur nivåvakten så att den altid indikerar full vattentank. Jag gjorde detta på 2 st och dom har sedan dess fungerat mycket bra. Man måste nu ha daglig koll på sin vattennivå för att den vibrerande plattan gillar inte att gå torr.

Flottören har störts av att det lagt sig luftbubblor runt nivågivaren så att den stoppat och starta. Nu har jag kopplat bort mina. Kollar nivån varje kväll och fyller på med vatten. Jag har fri tillgång på avjoniserat/destillerat vatten som är rent. Har man inte det är det viktigt att koka vattnet och sedan använda det. Koka ex 10 liter och låt det svalna fyll över på dunk och använd. Då och då kan man blanda i lite ättika för att få bort ev bakterier i vattentanken.

1 kommentar:

  1. I den varmaste sommaren på 260 år har du räddad mitt liv.
    Köpte en kalluftsfläkt.
    Gick sönder.
    Köpte en fläkt/fuktare med hepa filter.
    Gick sönder.
    Finns inga fläktar kvar i Sverige.
    Hittade en begangnad luftfuktare från biltema.
    Stänger av sig själv efter en stund.
    Din förklaring o några brickor i maskinen och den fungerar.
    Tack min hjälte!!!

    SvaraRadera