Leta i den här bloggen

söndag 13 maj 2012

Arduino i korvskåpet

Mina regulatorer fungerar mycket bra och jag får bra styrning på mognadsskåpet. Jag har länge kikat på en liten mikrodator som kallas Arduino. Nackdelen är att man får bygga allt själv och för mig är det en ny utmaning. Fördelen är att det är billigt och man kan styra i princip vad som helst. Tänker mig ett scenario där jag har kontakt med mognadsskåpet via internet och kan följa torkningen/mognaden online med loggning av temp och fukt. Kommer även att försöka tillverka en app till smartphone för att styra.



Här är ett exempel på vad jag gör, löjligt men rolig. För säkerhets skull lägger jag även upp en bild på min Coppa i mognadsskåpet.


2 kommentarer:

  1. Vad är erfarenheten av hängvågarna än så länge?

    SvaraRadera
  2. Min erfarenhet är bra, men upplösningen på just den à våg är inte så bra. Upplösningen är så att du kan se ung +_25gram. Men avtröska mognaden relativt går mycket bra. Denna våg klara 3000g och min Coppa vägde vid start ca 1350 gram. Då är det mycket enkelt att följa vikten ner till ca 900 gram utan att ta på produkten. Det följde med vågar som klarar 250, 500, 1000, 3000 och 5000 gram.

    SvaraRadera