Leta i den här bloggen

söndag 6 maj 2012

Fänkålssalami - bilder

Bara bilder!





3 kommentarer:

  1. Hej Kenth,

    Fina bilder! Möglet ser ju väldigt trevligt ut!
    Jag har två frågor. Var köper du startkulturer?
    Sen undrar jag över din plan med påhängskåp till kylar? Du skrev för ett tag sedan att du hade sådana planer. Jag är väldigt intresserad då det för mig stupar på elektronikkopplandet. Inte min starka sida...
    Jag har experimenterat nu ett tag med kyl och fuktare. Har även kopplat in en yttre termostat och värmeelement. Det lirar inte riktigt och kylen håller konstant en hög fuktighet och har alltid gjort. Den ligger mellan 95 och 98%. Testat med olika hygrometrar och alla visar samma.
    Jag har bra tillgång på vettigt kött och det är lite frustrerande när jag har mycket idéer men löser inte själva mognadsbiten. Förrådet som ska kylen står i håller 52-60% men jag vill inte fukta detta då vi har en massa prylar där inne som jag vill ha torrt.

    Lite tankar från en Ölänning!

    Tack på förhand!
    Martin

    SvaraRadera
  2. Thebaner Martin svara i em

    SvaraRadera
  3. Hej Martin

    Startkulturer köper jag från PROFOOD i Göteborg. Dom har 4 st i lager. LS-25, Snabbfermenterande, LS-1 medelsnabb samt LK-30 långsam. Det är inte så enkelt att man kan tala om snabbhet utan de olika kulturerna innehåller olika bakteriestammar vilket ger olika smak. Den sista kulturen är en SK-10, ytmögel. Ger det vita möglet på ytan.

    Min påhängsregulator kommer i höst, har allt för mycket nu så jag hinner inte.

    Ang att sänka luftfuktigheten. Ta en 40W glödlampa och lägg in temporärt testa om fuktigheten sjunker. Akta så att inget tar eld.

    Lycka till och hör gärna av dig hur det gått!

    SvaraRadera