Leta i den här bloggen

söndag 29 april 2012

Coppa, Capicola #2

Då jag blev mycket nöjd med mitt första försök med Coppa vill jag givetvis göra detta igen.

Köpte 2 st fläskkaréer av Kötthallen i Stenungsund. Putsar till dom och lägger dom i krydd/saltblandning. Använder detta recept:



Putsar till Fläskkaré

Gnider in kryddblandningen mycket väl

Vaccar och lägger in i kylskåp
14 dagar senare. Fjälstren, Kappen, oxbottenfjälster har legat i blöt 24 timmar
Nu skall jag skölja rent ordentligt få bort kryddor
Rengjord
Nu skall dom in i detta fjälster
Inne i fjälstern.
Skall bindas upp med röd/vitt charksnöre
Färdigknutna, här kan du se hur man gör
Bottendelen
Färdig, nu lufttorkas
Snyggt kakel!

Nu skall dessa lufttorkas i mitt mognadsskåp. Börjar dock med att hänga dom i rumstemperatur tills dom är yttorra, ca 3-4 timmar. Sedan hänger jag dom i ca 18 'C vid 90%rF för att efterhand sänka temperatur och fuktighet. Denna process tar ca 2-3 månader. 

2 kommentarer:

  1. Jaså du, är den hemliga ingrediensen lagerbladen som syns på bilden men inte i receptet?

    SvaraRadera
  2. Ja, det skulle jag ju aldrig fotat!

    SvaraRadera