Leta i den här bloggen

fredag 20 april 2012

Culatello

Culatello kallas av vissa kungen av lufttorkat. Jag vet inte har aldrig smakat. Nu var det ändå dax att försöka sig på detta Culatello. Culatello är lufttorkad del av skinkan, närmare bestämt ytter och innerlår. Jag kan säga direkt att jag gjorde fel delade på ytter och innerlår, det var inte bra. Då det kan bildas luftfickor där bakterier trivs så får det bli av bara innerlåret, tyvärr. Var lite för snabb med kniven.

Började dock med att köpa en butiksskinka. En butiksskingka är en bakdel av gris som innehåller ytterlår med rulle (vissa kallar rullen luffarbiff), innerlår, Fransyska eller plomma (samma sak) samt Rostbiffen. Då jag inte var/är helt säker på alla styckningsdetaljerna så konsulterade jag Helen på Kötthallen i Stenungsund som hjälpte till.

Detta är målet:


Nu börjar jag.
Butiksskinka
Försöker lokalisera de olika detaljerna


Här syns butiksskinka, den innringade delen är ytterlåret samt med rullen eller luffarbiff som vissa kallar den.


Här ovan visar jag hur jag gör fel. Hmmmmmmm lossar ytterlåret från underliggande innerlår. Det skulle vara tillsammans i en Culatello, nu blir det inte så.


Här ovan syns de olika styckningsdetaljerna. Innanlåret blir Culatello resten blir Fänkålssalami.


Här är kryddorna, enkelt Salt, Nitratsalt samt Peppar. Mängderna kan ni se här procentmässigt.


Grovmalet!


In i en vaccpåse och fördela kryddorna väl!

Nu skall "Culatellon" masseras och ligga ca 3 veckor i vaccpåsen. Lägger ut den i kylen vid mina mognadsskåp



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar