Leta i den här bloggen

söndag 22 april 2012

Bradleysmoker - rökgenerator

För ca 1,5 år sedan byggde jag mig en rök. Både för att röka kött, fisk, grönsaker och annat t ex ost. Byggde en traditionell rök med eldstad och cementrökrör på ca 3m.

Denna bild är inte så bra men får duga. Skåpet är innvändigt ca 120*60*60cm. Eldstaden ligger bakom med rökrör. Ni kan se rökröret under skåpet kommer in genom golvet. Detta fungerar mycket bra och man måste lära sig röka. Denna erfarenhet byggs endast upp genom just erfarenhet!

Problemet har varit att kallröka under försommar, sommar, varma höstar och andra varma tider. Då började jag snegla på en rökgenerator som heter Bradley smoker. Den har fått fina recensioner och verkar lättanvänd.

Tekniken är att man har puckar av ihoppressade spån som man lägger i en stapel, dessa matas fram ung var 20e minut till en varm trampolin som får pucken att glöda och bilda rök. Dessa briketter/puckar är ganska dyra, dock. Sagt och gjort beställde en Bradley och fick hem den.

En av anledningarna var att rökgeneratorn är gjord i rostfrittstål så den skall klara att få lite fukt på sig (givetvis skall man akta elektroniken, det är ju ändå 240V). Fick hem den och blev omedelbart besviken, varför gör dom så? Jo, man har ett hölje av rostfritt men alla skruvar är av vanligt galvade stål. Det betyder att dom rostar med tiden och ser fula ut. Lägg på 10:-/rökaggregat och få alla skruvar i rostfritt Bradley, skäms!!!!!

Det följer med en platta som man kan fästa på egengjorda rökskåp med snabbfattningar, bra. Fungerar bra. Till vänster kan ni se rökgeneratorn som hänger på mitt skåp med monterad platta på min dörr. Varför jag valde dörren är för att jag har element för att justera temperaturen i skåpet så då får inte generatorn plats.

Den övre röda lampan är bara en strömindikator. Den högra vippbrytaren är för att stänga av och sätta på. Den vänstra nedre är för att mata fram briketter vid start.

Var 20e minut matas en brikett fram och pelaren sjunker nedåt. Ni ser det svarta skorstenet som är brikettpelaren/hållaren. Brikettmagasinet rymmer ca 25 briketter. Det skall sägas att man kan köpa massor med olika smaker av briketter, äpple, ek, al, osv.  Jag känner överhuvud taget ingen skillnad på dessa röksmaker.

Nu har jag använt rökgeneratorn i ca 1 år och är inte nöjd!
- Dyra briketter
- Briketterna blir inte fullständigt färdiga, ung halva briketter blir kvar
- Briketterna fastnar i kassetten
- Generatorn blir inoljad av rök som läcker bakvägen
- Helt plötsligt matas det fram 3-4 briketter
- Ger lite rök (kan ju vara bra, vill man ha mycket röksmak är det ju bara att förlänga röktiden)
- Allt är inte rostfritt!

Vad göra? Jo bygg om och gör rent.

Börjar med att plocka isär generatorn, här nedan kan ni se de rostiga skruvarna, skäms Bradley!


Generator med trampolin och magasin.


Ingeggad generator


Plockar isär generatorn


Brikettläde med massor av skit.


Isärtaget för rengörning


Synkronmotor som matar fram briketter, med pulsgivare


Läges/pulsgivare för brikettmatning


Här slår lägesarmen till givaren


Video på matningsfunktionen


Det sitter en liten elektroniklåda som styr hela generatorn den skall opereras


Detta är kretsen med drivspänning till kortet IC kresten är en 4060BE timer krets som man kanb trixa med.


Nedan visas IC kretsen samt kondensator och 3 st resistorer. Den sammanlagda timertiden för resistor och kondensator ihop kallas tao, ja faktiskt tao. Då kan man räkna ut vilken seistor man behöver för att ev förlänga brikettmatningen till 30-40 min.






Här är de komponenterna innringade som skall bytas. Ev byter jag resistorn till en vridpotentiometer då kan man ändra på briketttiden som man vill. Eller annars monterar jag en timer från Auberins som både kan starta rökning OCH variera brikett tid.

Baksidan kretskortet

Nu kommer jag att bygga om Bradleyn, byta till rostfria skruvar, byta timer, ev bygga in en brikettindikator för larm när briketter är slut. Täta rökgeneratorn mot röken. Fortsättning följer med operatinsbeskrivningar.

Allmänna rökbilder










6 kommentarer:

  1. Kul:) jag är imponerad av ditt kunnande och brinnande intresse:)

    SvaraRadera
  2. Ashäftigt. Jag har ett rostfritt restaurangkylskåp som är rejält. Funderar på att köpa en rökgenerator. Vad behövs för värmeelement så jag kan värma samt hålla rätt temperatur?

    SvaraRadera
  3. Svårt att svara på såhär på bloggen. Men kolla isoleringen är den bra så kan ett värmeelement på ca 2000w duga. Man vill upp i max 80-90 grader så då behövs lite effekt. Ring mig

    SvaraRadera
  4. Klart informativt, har själv kollat på Bradley Smoker Rökgenerator men varit tveksam.

    Har flera olika rökar men gamla hederliga oljefatet är nog bäst ändå.

    Fortsätt gärna berättelsen, bra bilder :)

    /Abbe

    SvaraRadera
  5. Köp ingen Bradley, jag är mycket besviken och framförallt, dyrt. Har idag tillverkat en venturirök, se startsidan.

    SvaraRadera