Leta i den här bloggen

söndag 18 september 2011

Köp INTE en TFD 128 temp och luftfuktighetslogger!

Innan jag fortsätter med mognadsskåpen måste jag varna för en produkt ni inte skall köpa. En TFD 128 temperatur och luftfuktighetslogger, från Conrad.se


En viktig parameter vid Salamiproduktion är att ha kontroll på temperatut och luftfuktighet. För att då kunna kontrollera och reproducera min produktion köpte jag mig en logger. Som vanligt är priset en viktig parameter därför valde jag denna för 699:- detta skulle jag ångra många gånger.



Produkten kom i en fin förpackning med programvara, USB sladd, logger men utan batteri.

Batterierna visade sig vara små CR2023 som i och försig är ganska vanliga men givetvis hade jag inga hemma. Köpte 3 st batterier på Statoil macken och for hem igen, då kom nästa överraskning.

Man var tvungen att bända upp plasthöljet med kniv och lossa på kretskortet för att montera batterierna, skräp! Kändes som att allt skulle gå sönder






Idiotisk konstruktion!







Nu var detta övervunnet, dax för installation av programvara. Då kom nästa smäll. Programvaran ligger givetvis på CD men i ett komprimerat format som jag inte kunde öppna. Fick googla och ladda ner ett freeware, det skall ju inte behövas. Speciellt inte eftersom programmet bara tar ca 15 MB utrymme.


Väl installerat  visade det sig ha en mängd begränsningar, gick inte att exportera till excel, uppsamlingsfrekvensen av data fanns bara i 1 eller 5 min (vilket räcker men jag hade uppskattat fler möjligheter). Man kan inte zooma in och se delar av dygn utan får bara visning av dag/vecka/månad eller år.
Daggpunktsvisning saknas.

Dessutom när man tankar ner data från logger hänger sig programvaran och vips är en veckas loggning borta!

Blev mer och mer irriterad för att slutligen krevera när det visade sig att batterierna varade bara ca 3 veckor och inte 6 månader som utlovat. Det finns mycket i övrigt att klaga på med denna lilla grej men nu räcker det. Nu returnerar jag loggern och kräver pengarna tillbaka.

KÖP INTE DENNA PRODUKT














Jag vill inte ge upp min loggning utan har nu beställt en premiumvariant EL-USB-2-LCD+ Datalogger återkommer med recensioner.

5 kommentarer:

  1. Tror faktiskt Conrad har tagit bort den från sortimentet. Fanns inte där när jag sökte. bra gjort Conrad

    SvaraRadera
  2. WOW ϳust what I was lοoking for. Came here bу seaгching for 6 month bаby sleepers

    Feel freе tο visit my blog; supplemental Resources
    My page > www.artichoke.Uk.com

    SvaraRadera
  3. I dοn't even know how I ended up here, however I thought this put up was once good. I don't κnow who уou are
    but certаinly you are going to a well-knоwn blοgger in cаѕe yοu are not alгеady.
    Cheeгs!

    My web blοg ... http://beschneidung-minderjaehriger.com

    SvaraRadera
  4. Sοmeone essеntіally lend а hand
    to make sеveгely postѕ I wоuld ѕtate.
    This is the vеrу first timе I frеquеntеd your web page аnd thuѕ faг?
    I amаzеԁ with the analysiѕ you made to makе thіs particular submit іncredіble.
    Magnіficent taѕk!

    Check out my blοg post :: The Advantages of Having A Sky.

    SvaraRadera
  5. Pretty! This has been an incredibly wonderful post.
    Thanks for providing this information.

    my web site; Viasat

    SvaraRadera