Leta i den här bloggen

tisdag 13 september 2011

Bresaola på mitt vis

I morgon skall jag gör Bresaola för första gången. Denna norditalienska lufttorkade delikatessen gillar jag. Har googlat runt samt läst i min litteratur hur man gör. Kommer att följa boken "Charcuterie" som grundkoncept.

Köttet är rumpsteken, alltså en del av nötytterlåret även kallad rullen. Denna del kan vara rund och lika oxfile men kräver helt andra tillagningsmetoder.

Har nu gjort första steget i min Bresaola. Socker/saltat enligt boken ovan och lagt i kyl under 7 dygn. Sedan bytt "lagen" och återigen lagt in Bresaolan i kylen.

Nu har Bresaolan legat i vacuumpåse och dragit in salt/socker/kryddblandningen i 14 dagar. Allt enligt receptet ovan. 
Nyputsad rumpstek innan insaltning
Vacuumpackad med kryddblandning

Nu insaltat och "gravad" i 14 dagar

Efter dessa 14 dagar har jag sköljt av steken mycket väl och torkat med hushållspapper. Luktar gott av kryddblandningen och ser fin ut. Knyter samman steken innan den skall in i mognadsskåpet för att få en rundare form. Vikt innan torkning 1166g. Nu hängs den in i mitt mognadsskåp ca 12 'C, 85%Rh och svagt luftflöde. Jag har ingen fjälster att stoppa den i så det får bli torkning/mognad utan detta, får se hur det går. Jag förväntar att den blir klar till Jul och serveras på Julbordet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar