Leta i den här bloggen

måndag 25 juni 2012

Kalibrering/kontroll av din luftfuktighetsmätare (Test of hygrometer)

En väldigt viktig parameter vid salami eller lufttorkat kött produktion är luftfuktighet. Hur man styr fuktigheten upp och nedåt har jag skrivit om tidigare här på bloggen, nu handlar det om själva sensorn/hygrometern.

Förutom Auberins luftfuktighetscontroller/hygrostat så har jag även en datalogger EL-USB-2-LCD+



Om man nu har en logger typ min och man även har ett reglerande mognadsskåp, hur vet man vilken hygrometer som visar rätt? När jag köpte min logger enligt ovan så följer det med ett kalibreringscertifikat med spridning och avvikelse på temperatur och luftfuktighet. Men om man nu köpt en som inte har dessa certifikat, vad göra? Testa din hygrometer vid 75% rh (Control your hygrometer in 75% humidity).

Jag googlade helt enkelt runt och fann denna site om hur man kalibrerar/kontrollerar sin hygrometer.

Here is a site how you calibrate/controll your hygrometer.

Sagt och gjort, följer cigarrkonsumentens råd och testar min hygrometer (trots mitt certifikat).

Tar 2 matskedar salt på botten av en "tät" burk,
droppar 9 droppar avjonsiserat vatten i burken.

Fördelar dropparna jämnt

Ställer in loggern på 1 minuts sampling tid.

Lägger loggern uppepå ett lock så att den inte
kommer i kontakt med saltet .

Har nu lagt ca 2 matskedar salt i botten av en tät plastlåda. Droppar 9 st droppar avjoniserat vatten i saltet. Ställer in loggern på 1 minuts sampling tid. Lägger loggern på ett plastlock för att den inte skall komma i kontakt med saltet. Väntar på att jämnvikten skall infinna sig. Öppnar locket imorgon bitti för att se resultat. Nu skall en jämvikt uppstå map luftfuktigheten. 75% rh skall infinna sig inom ca 3-5 timmar. 

2 kommentarer:

  1. Hur gick testet?
    Nu är ju inte jag kemist eller bra på fysik längre men hur vet du att det blir 75%rh vid 9 droppar?

    SvaraRadera
  2. Det gick bra men min hygrometer/logger har en avvikelse på +4%RH. Jag är inte helt säker på denna test skall lägga ut ett längre svar när jag får tid. Nu fullt upp mitt i semestern.

    SvaraRadera