Leta i den här bloggen

torsdag 29 december 2011

Fermenteringsskåpet - varvtalsreglering av datorfläkt

Uppdatering 2:


Tog en trådlindad vridpotentiometer och monterade som varvtalsregulator, fungerar jättebra.
Den är på 100 Ohm och ger en varvtalsreducering till ca 90%


Slut uppdatering 2:


Uppdatering:


Skit också! Brände transistorn, var för ivrig att starta och testa så att jag inte hade kylning på transistorn, den brändes sönder. Får nu få tag på en sådan och köpa kylflänsar


Slut uppdatering

Då jag intre hittade vridpotentimetrar enligt min kravspecifikation fick jag gå över till att ljustera varvtalet på datorfläkten i fermenteringsskåpet med en PWM (frekvensmodulerad, pulsmodulerad spännings omvandlare). Denna har sin fördel att den kan reglera stora effekter utan att det uppstår värme. Se denna artikel



Köpte denna färdiga sats, pga tidsbrist annar hadde det ju gått bra att beställa lösa komponenter från ELFA.

Byggsats

Lödsation

Diverse Jox

Min son och jag löder

Brända fingertoppar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar