Leta i den här bloggen

fredag 30 december 2011

Guanciale, lufttorkad griskind

FÖR KÄNSLIGA TITTARE STOPPA HÄR, VISSA BILDER ÄR INTE VACKRA!


Uppdatering 2:


Då var det dags att använda den torkade griskinden. Den har hängt i mitt mognadsskåp i ca 3 veckor vid ca 75% luftfuktighet och ca 15'C Bör jar med att skiva upp och lukta. Luktar bra ser tilltalande ut.

Bra skäregenskaper lagom fast

Fet och fin, svettas 

Ser mörk ut men är inte speciellt yttorr, hård



Luktar gott vid stekning


Pasta med griskind

Slut uppdatering 2


Uppdatering:


Nu har jag tagit ut kinden efter insaltning och kryddning. Sköljer av noga och hänger upp i mognadsskåpet.
Ca 3 veckor tillbringade kinden i vakuumförpackningen med salt och kryddblandningen.


I vacuumförpackning










Griskind efter avsköljning







Grisking
Oxabro
Bresaola
Lufttorkad älgsalami
Rådjursbog
Ölkorvar








Slut uppdatering.




För många, många år sedan smakade jag någonting som kallades Guanciale eller ibland Amatriciana bianca, en fantastisk charkuteriprodukt gjord av griskind. Den används speciellt stekt till pasta som bacon. Letade runt efter recept och hittade detta, en enligt min mening mycket bra blogg. http://curedmeats.blogspot.com/2010/08/guanciale-finally-ready.html
eller detta:
http://curedmeats.blogspot.com/2010/05/guanciale.html

Målet, bilder från länken ovan, inte egen produktion!






Beställde ett grishuvud av min köttleverantör, då enbart griskind är mycket svårt att få tag på. Min fru hämtade ett vitt paket som ställde på altanen för kylans skull.


Öppnade förstiktigt.




Tog in huvudet i köket och började utstyckningen av griskinderna.


 Tja groteskt eller inte, så ser det ut




Har aldrig gjort detta förut så det får styckas ut efter bästa förmåga.

 Följer skallbenet så tight jag kan, använder en smal fin urbeningskniv.














 Fortsätter att lossa kinderna.













Snart lossat.













Nu är kinden lossat. Det finns körtlar som putsas bort.





Renputsar från löst fett, körtlar och synligt oaptitligt kött.



Båda sidorna putsade och renskurna


Vikt 833 gram.

Ingen bra våg, har för liten vågskål så mina bunkar skymmer ofta displayen.


Väger upp och gnuggar in kryddblandningen väl.


När jag är färdig med ovan så vacuumförpackas kindsidan.

Vänster sida










Höger sida.












Nu skall kindsidorna in och marineras i kylskåp i 14 dagar.


Det finns ju mer på grishuvudet att ta tillvara.

Då jag inte har tid göra sylta kommer jag att skära ut trynskinnet (?) och fylla för att sedan tillaga eller lufttorka.

Skär ut trynskinnet.








Lättsaltar och fryser in






Dagens arbete.
Resterna på huvudet kokas nu utomhus för att ev bli sylta.

Fortsättning följer........

2 kommentarer:

  1. gillar det jag läser! Skönt att veta - man är inte ensam om denna hobby :)

    SvaraRadera