Leta i den här bloggen

torsdag 22 december 2011

Äggost, Bohusläns national efterrätt

Uppdatering


Fick göra om äggosten igår igen, den första tog slut. Nu bild på slutresultatet.




Slut uppdatering.

Äggost det är en av Bohusläns landskapsrätter nr 1. Den finns rätterligen nästan bara från Tjörn och lite norrut i Bohuslän. Särskilt stark är traditionerna på Tjörn och Orust. Då min mamma alltid bjudit på detta har jag inte behövt att göra egen äggost men nu blev nyfikenheten för stark så jag ville prova. Vad Göra?

Jo jag ringde mamma och fick det hemliga receptet som gått i arv i generationer och nu var det min tur att överta stafettpinnen och leda äggosten vidare.

Hon sade:
  • Tag 6 ägg och vispa med 3 dl gräddfil, ganska hårt
  • Häll på 2 liter "röd, 3% ig" mjölk, vispa samman (man kan tillsätta ca 0,5 - 1dl grädde men det hade jag inte hemma).
  • Ställ på plattan och värm upp långsamt på platta med medelvärme. 
  • När blandningen blivit varm och börjar sjuda, rör mycket försiktigt så att man inte stör koaguleringprocessen. Man ser att vasslen skiljs från fasta "klumpar" låt sjuda ca 5 min långsamt.
  • Dra av från spisen och låt efterdra ca 10 min, rör ej!
  • Häll upp i äggostform med hålslev, sockra (valfritt) med ca 1 msk socker mellan varven.
  • Låt nu stå för avrinning ca 3-5 timmar helst över natten.
  • Ät och avnjut kylskåpskall med sylt.
Vissa delar av Bohuslän äter detta med sill, detta har jag aldrig provat då jag tycker det verkar vara en smakbrytare som inte passar mig. Gör och Njut.


Bohuslänsk äggostform


Bohuslänsk äggostform





4 kommentarer:

  1. Jag har aldrig ätit. Påminner det om kalvdans?

    Det är inte så att det är tänkt att man ska vända på formen till sist?

    SvaraRadera
  2. Nej inte kalvdans, denna är lite mjukare och rundare i smaken. Jo formen skall vändas men det hanns inte med familjen åt upp den inna vändning!

    SvaraRadera
  3. Jo, naturligtvis ska formen vändas, så att det vackra mönstret kommer fram. För i tiden så brukade det finnas en kvinna i varge socken som ställde upp på beställning och göra äggost till olika fester och begravningar. Äggost var det finnaste dom kunde bjuda på vid sådana tillställningar. När äggosten stod vänd på kalasbordet kunde gästerna se vem "äggostkokerskan var för dessa kvinnor hade sitt eget mönster i träformen.

    SvaraRadera
  4. Kalvdans gjordes på första mjölken från en ko som hade kalvat.

    SvaraRadera