Leta i den här bloggen

lördag 22 september 2012

Guanciale - igen

Nu var det dax igen

Guanciale denna läckerhet är en lufttorkad detalj som vi nordbor inte har så stor vana vid. Normalt finns det inte att köpa i ordinarie butiker utan man får söka sig till slakterier eller välsorterade köttbutiker. Detta grishuvud har jag köpt från en vän som föder upp grisar och behandlar dom mycket väl. Frigående i hagar av berg och skog. Rasen minns jag inte. Denna är slaktad idag och skulle behöva hänga några dagar men jag har inte tid så Guancialen får skäras ut idag. Vi skall stycka vidare imorgon, då jag skall stycka ut "The big eight" lufttorkningsdetaljer, följ vidare.......

Guanciale är kindköttet med vidhängande späck/fett, det blir mycket smakrikt och kan lufttorkas fullt ut eller stekas som bacon. 

Nyslaktad gris
Kinden 

Skär ut detta, skär djupt köttet sitter relativt hårt mot kindbenet. Följ benet med  en  fin följsam kniv.
Här har jag skurit fel, under det vita sitter tuggmuskeln den skall med. 

Här kan ni se muskeln so blir kvar mot kökbenet, innsprängt kollagen men bli mycket god lufttorkad.

En kind som senare skall finputsas, det finns körtlar som skall skäras bort.

5 st en gick inte att rädda.

2 kommentarer: